'Blended Learning is voor mij de toekomst'

Eric Rensen - Vakdocent Onderhoudsmanagement bij Mikrocentrum,  1 september 2015
shutterstock 60025549

Het is de moeite waard geweest. Intensief gewerkt aan de ontwikkeling van een cursus Onderhoudsmanagement van Technische Systemen. In een volledig nieuwe didactische opzet.

 

Ik geef al zo'n dertig jaar cursussen. Mijn cursisten werden steeds jonger, omdat ik natuurlijk ouder werd. Maar mijn cursisten vormen nog steeds een plezierige mix van oudere en jonge mensen. Ik leer zelf ook nog steeds van cursisten, juist vanwege die mix. In al die jaren was er de vraag naar meer groepswerk, samen met elkaar bezig zijn, oefeningen maken. Die vraag nam ook toe. Ik vind dat als mensen de moeite nemen om naar mijn cursus te komen, ik de verplichting heb mijn kennis en ervaring over te dragen. En dat cursisten wat van mij leren, en liefst ook van elkaar. Dat laatste werd de afgelopen jaren een toenemend punt van zorg voor mij. Want in een cursus van 2 tot 5 dagen moet veel materiaal behandeld worden. Er is dan niet zoveel tijd om allerlei nuttige oefeningen te doen, cases te maken, of groepsgesprekken te houden.

 


Ik wilde het anders, want om 5 dagen een aantal cursisten toe te spreken is zwaar voor hen en voor mij. Veel van mijn cursisten hebben een operationele job, en zijn niet gewend om 7 uur te zitten, laat staan te luisteren. Voor je het weet zijn de koffiepauzes de hoogtepunten van de cursus. Ik heb ook geëxperimenteerd met andere vormen van les geven zoals webinars, maar groepswerk en -discussies gaan dan minder goed. Het was me te afstandelijk, letterlijk en figuurlijk. Ik vond dus dat ik een probleem had.

  

Ik sprak daar begin 2014 over met Mikrocentrum. Zij zochten een nieuwe docent voor hun cursus 'Onderhoudsmanagement van technische systemen'. Ik was geïnteresseerd, maar stelde voor om een nieuwe manier van lesgeven te gaan gebruiken. Het resultaat: ik mocht voor hen de eerste pilot voor 'blended learning' uitvoeren. Dus heb ik al het materiaal herschreven, veel nieuwe oefeningen en cases gemaakt. Een honderdtal meerkeuzevragen bedacht voor de testen. Veel werk, maar leuk en spannend. En het resultaat mag er zijn, ik ben er best fier op.

 


Voorafgaand aan elke cursusdag moeten cursisten inloggen in een leeromgeving. Daar staan dan opdrachten voor hen klaar. Bijvoorbeeld een tekst die ze kunnen downloaden en doornemen. Of een test die ze moeten maken. Soms is het een vraag, om iets voor te bereiden en mee te nemen ('welke prestatie-indicatoren worden in jouw bedrijf gebruikt voor onderhoud?').

In de klassikale bijeenkomst mogen de deelnemers dan in groepjes aan elkaar uitleggen hoe het in hun bedrijf werkt. Daarna geef ik een samenvatting en bespreek een best practice. Er is nu echt extra tijd om tijdens de klassikale cursusdag oefeningen te doen, cases uit te werken, en met elkaar te spreken over thema's die vooraf door de cursisten zijn voorbereid. Na een cursusdag krijgen de deelnemers nog herhalingsstof aangeboden, of materiaal voor verdere verdieping of foto's van groepsresultaten.

 


Met blended learning bereik ik wat ik al jaren wil: actieve betrokkenheid van de deelnemers, tussentijdse toetsingen van het kennisniveau, meer interactie tussen de deelnemers, minder theorie en meer praktijk tijdens de klassikale sessies, en een betere maar vooral plezieriger overdracht van kennis en ervaring. Voor de pilot gebruik ik nog maar een fractie van de mogelijkheden van blended learning, maar ik ben heel enthousiast en blijf de cursus doorontwikkelen. Want deze manier van lesgeven is voor mij de toekomst!