De service-monteur verdwijnt, iedereen wordt monteur!

Marcel van Beek, Business Director at Tensing Mobility, 24 juli 2015
Augmented Reality toegepast bij een auto

Self-Service Apps met Augmented Reality zal Service Organisaties deels laten verdwijnen.

Self-Service

Self-Service is vandaag de dag de gewoonste zaak van de wereld. Het bankwezen is enkele jaren geleden al begonnen met het inregelen van self-service voor hun klanten. Je verzekering aanpassen, of andere zaken inregelen, vandaag de dag doe je dit allemaal met een App op je mobiele telefoon of via een portal via het internet.

 

Apps en Augmented Reality

Bedrijven die producten maken zien ook de kracht van Apps, zeker als deze geïntegreerd worden met Augmented Reality. Hierdoor wordt het mogelijk om ook complexere activiteiten toch door iemand met beperkte kennis uit te laten voeren. Zelf je boogies vervangen in je auto? De meeste bestuurders doen dit niet zelf maar gaan hiervoor naar een garage. Maar wat als je de instructies stap voor stap in een Augmented Reality animatie uitgelegd krijgt. Dan kun je het ook zelf. Niet vanuit een boekje met plaatjes maar door de camera van je telefoon of tablet. In detail de juiste instructies, eenvoudiger kan het niet. Ford heeft een test App gemaakt voor zijn Ford Fiesta, de i-Mechanic. Hiermee kun je zelf een groot aantal activiteiten zelf uitvoeren waarvoor je vroeger naar de garage zou gaan.

 

 

Nu zijn het nog de basis zaken, maar de activiteiten die je kunt kiezen worden er steeds meer, ook de complexe activiteiten. Heb je niet de juiste artikelen of wil je het niet zelf doen, dan wordt je geholpen om naar de dichtstbijzijnde garage te gaan of online artikelen te kopen.

 

Dashboard self service

 

Zowel Consumer als Business apparatuur

Ook leveranciers van apparatuur in de business-to-business wereld gaan deze stap maken. Denk aan de koffiemachine op de gang van het kantoor. Hoe vaak is die buiten gebruik? Wachten tot er een engineer langskomt om de machine weer aan het werk te krijgen. Goede business voor service-organisaties en de mooie contracten voor onderhoud. Maar wat nu als zo'n producent naast het product ook een App levert met instructies via Augmented Reality, dan kun je de reparatie ook zelf. Sneller weer een bakje koffie en lagere kosten voor service. Producenten zien de kracht van dit soort nieuwe innovaties. Je houdt de App voor je koffiemachine en de App herkent het model en geeft meteen de juiste instructies en binnen no-time is er weer verse koffie en bent u de held van de afdeling.

Niet alleen de koffiemachine maar ook het kopieerapparaat, uw cv-ketel, uw (af)wasmachine of andere apparatuur waar regelmatig onderhoud op moet plaatsvinden, alles wordt geleverd met een Augmented Reality App. Niet alleen voor u, maar ook voor de monteur die net begonnen is.

 

Nieuw business model voor service organisaties

Door deze ontwikkeling zal een groot deel van de monteurs zonder werk komen te zitten en zullen service-organisaties/monteurs verdwijnen. Gelukkig levert het ook mogelijkheden. Je hebt een gereedschap koffer en je bent handig; kom maar op, want met al die Augmented Reality instructie Apps kun je het werk doen zonder dat je echt gecertificeerd bent. Dus wil de eindgebruiker het niet zelf, dan doe jij het. Hierdoor ontstaat een totaal nieuw business model voor service-organisaties. Werken met ZZP-ers die willekeurig welk merk voor uw als service organisatie de opdrachten uitvoeren. Personeel in een pay-per-use  model en niet meer een vast salaris. De klant beoordeelt de monteur en de prijs en u weet precies wie u de klussen kunt laten uitvoeren.

Alleen nog eigen personeel voor de strakke SLA afspraken, zodat u zeker weet dat deze op tijd en met de juiste kwaliteit worden uitgevoerd.

 

De toekomst is nabij

Het lijkt nog ver weg, maar het is echt al dichtbij. Tensing Mobility, leverancier van oplossingen voor het automatiseren van buitendienstorganisaties, ziet deze ontwikkelingen op zich af komen en speelt hier alvast op in.  


Tensing Mobility is exposant geweest op het door Mikrocentrum georganiseerde Service and Maintenance Event.