Effectieve kennisoverdracht op de werkvloer

Axelle de Roy, 23 september 2015
technicus als trainer

In korte tijd de juiste informatie overdragen valt niet mee. Zo kregen we bijvoorbeeld nadat we de uitnodiging voor de training 'Technicus als Trainer' hadden verstuurd een mailtje van een van de deelnemers, Lennart. Ongerust vroeg hij of de tekst van de voorbereidende opdracht wel klopte. 

De opdracht luidde: Bereid een mini-training voor van 10 minuten.
"Slechts tien minuten... In zo’n korte tijd is het toch onmogelijk om alle informatie te delen?!" reageerde hij.
Wij probeerden Lennart gerust te stellen door te zeggen dat hij geen complete training hoefde te verzorgen, maar één aspect zou kunnen behandelen. 
“Er is geen enkel onderwerp dat ik in minder dan tien minuten kan uitleggen!” schreef Lennart ons terug.

 

Veelgemaakte fouten

Lennart is niet de eerste deelnemer die zich vertwijfeld afvraagt hoe hij een grote hoeveelheid kennis in korte tijd kan overdragen. Het is een uitdaging waarvoor veel technici zich gesteld zien die een training moeten verzorgen. Vaak mondt dit uit in overvolle PowerPoint slides en gehaast sprekende presentatoren. Misschien bent u er daar zelf een van, of herkent u dit bij collega’s. Technici aan wie gevraagd wordt om een presentatie of training te geven beginnen meestal met het maken van een PowerPoint. Daarin proberen ze zoveel mogelijk informatie op te nemen, liefst alles wat ze zelf over het onderwerp weten. Iets weglaten vinden ze lastig en het onderscheid tussen ‘nice to know’ en ‘need to know’ wordt nauwelijks gemaakt. Terwijl dat juist kan helpen om de informatie te ordenen.

 

Less is more

Weglaten is niet alleen nodig, het is noodzakelijk! Het opstellen van een training zou moeten beginnen met het formuleren van een helder concreet doel, dat is afgestemd op de doelgroep. Dan biedt u de informatie aan – en alleen die informatie – die aansluit op de praktijk van uw doelgroep en die behapbaar is in de gegeven tijd. Herhaal die informatie vervolgens op verschillende manieren (vertoon een filmpje, geef een verwerkingsopdracht en vertel een verhaal). Zo zorgt u niet alleen voor variatie in de training, maar bevordert u ook de kennisopname. Hersenonderzoek heeft aangetoond dat aangeboden kennis veel beter blijft hangen wanneer er verschillende zintuigen aangesproken worden.

 

Zelf effectiever kennis overdragen?

Bent u benieuwd hoe u deze principes in uw eigen presentaties, instructies, lessen of trainingen kunt toepassen? En wilt u meer weten over effectief kennis overdragen? Bekijk dan Technicus-als-trainer, een training die we bedrijfsintern op maat verzorgen, of neem contact met ons op.