Groepsopdracht bij cursus “Matrijzen B” van enorme toegevoegde waarde

Barend Blom - Mikrocentrum, 25 augustus 2016
Presentatie Groepsopdracht

Een onderdeel van de cursus is dat een groep van circa 4 cursisten aan de hand van een klantaanvraag een kunststof product met bijbehorende spuitgietmatrijs ontwikkelen.

 

Dit traject heeft de volgende stappen en wordt nauwkeurig vastgelegd in een eindverslag:

  • de eerste brainstormsessie,
  • het maken van een concurrentie analyse,
  • de keuze voor een bepaald concept,
  • het uitontwikkelen naar een maakbaar product,
  • de kostprijscalculaties en
  • het vervaardigen van 2D en 3D tekeningen.


Voor sommige cursisten houdt het daar echter niet bij op.; zij maken bijvoorbeeld software simulaties van de matrijsvulling (moltflow analyse) en/of een 3D geprint model van het kunststof product.
De eindopdracht wordt in 30 minuten gepresenteerd aan een examencommissie. Waarna er vervolgens nog 15 minuten behoorlijk kritische vragen beantwoord moeten worden.

 

Een veelgehoorde opmerking van cursisten is dat ze erg veel tijd kwijt en energie kwijt zijn aan de eindopdracht. En tegelijkertijd geven ze juist als positieve feedback aan veel geleerd te hebben van de samenwerking in een multidisciplinair team binnen deze eindopdracht.

 

Om een dergelijke opdracht met een goed resultaat af te kunnen ronden (doel: een probleemloos werkende matrijs die economisch kwalitatieve producten kan produceren) zijn skills nodig als driedimensionaal inzicht, projectmanagement, planning en een goede communicatie zowel onderling als met de klant.

 

Keuzes maken in een technisch proces is niet eenvoudig. Je moet immers alles kunnen beredeneren, maar ook kunnen doorrekenen, feiten aan kunnen tonen en motiveren naar andere disciplines en afdelingen, zoals het management, de procestechnoloog en de kwaliteitsafdeling.


Om twee concrete voorbeelden te noemen:

 

Welke winst levert een extra investering in een geoptimaliseerde matrijskoeling op als je daarmee vervolgens twee seconden cyclustijd kan besparen?

 

Het berekenen van de economische voudigheid
(het aantal producten wat in 1 cyclus wordt geproduceerd)

 

Eigenlijk wordt niets aan het toeval overgelaten. Dat kan ook niet, want als je iets over het hoofd ziet kan dat direct gevolgen hebben voor de kostprijs, kwaliteit en beschikbaarheid. Daarom leren de cursisten veel van het technisch vertalen van klanteisen naar een praktisch product ontwerp of functioneel matrijs onderdeel. Het docententeam is beschikbaar voor vragen en als sparringpartner.

 

Meer informatie over deze cursus, kun je hier vinden.