Een cursus moet leuk zijn, dan leer je het meest

Edo Kremer, vakdocent Geometrische meettechnieken, 29 oktober 2015
interview

Edo Kremer was er vroeg bij: al op zijn 14e begon hij op de leerschool van Stork-Werkspoor en haalde daar zijn diploma metaaldraaien. Omdat dit volgens hem niet het eindstation moest zijn volgde hij in de avonduren HBO werktuigbouwkunde en daarna diverse cursussen meettechniek, besturingstechniek en informatica.

Na 10 jaar aan de ontwikkeling van de Ultra-centrifuge te hebben deelgenomen, belandde hij "tijdelijk" in de meetkamer bij Stork. Maar niets is zo definitief als tijdelijk...

 

Passie voor Meettechniek

Kremer: "In die meetkamer heeft Geometrische Meettechniek mijn hart gestolen. Het is een heel breed vak, waar ook het lezen van tekeningen, vorm en plaatstoleranties, kalibreren en delen van kwaliteitszorg toe behoren. Na enige jaren van meettechnicus, 3D meettechnicus en senior meettechnicus heb ik in 1990 de leiding van de meetkamer op mij genomen.

Het fijne van een functie bij deze meetkamer was, dat wij geen eigen product hadden. We hadden een service: meten voor derden en kregen alleen maar meetopdrachten als de klant zelf geen oplossing voor zijn probleem meer wist. De lastige gevallen dus. En steeds nieuwe uitdagingen op meettechnisch gebied. Zodoende zochten wij oplossingen voor heel kleine , maar ook heel grote producten en alles daar tussenin. Van dotterapparatuur tot gebouwen en opslagtanks.

 

Kennisoverdracht

Omdat er niet of nauwelijks opleidingen geometrische meettechniek zijn leidde ik voor het grootste deel mijn eigen medewerkers op. Vanuit die achtergrond ben ik in 1998 de opleiding Kalibratie van Geometrische Meetmiddelen voor Mikrocentrum gaan verzorgen. Ik maakte me zorgen over het gebrek aan opleidingen op geometrisch gebied, en dit was voor mij dan ook de aanleiding om er later nog meer cursussen aan toe te gaan voegen, waaronder Geometrische meettechniek en tekeninglezen. Inmiddels ben ik nu met pensioen en dit geeft me ook de ruimte om me volledig hierop te storten.


Visie op de markt

Om kwaliteit technische redenen, zie je dat veel werk wat verplaatst was naar lage lonen landen teruggehaald wordt. Hier liggen kansen voor goed opgeleide en praktisch geschoolde vaklieden. Ook op het terrein van opleidingen is een groot gebrek aan capabele mensen. Wie nu nog een goede technische opleiding kan krijgen heeft binnen afzienbare tijd een grote voorsprong.

 

Aansluiting op de praktijk

Bij elke cursus zeg ik: “Kom a.u.b. met uw eigen vragen en problemen, die spreken meer dan wanneer ik ze bedenk!” Want buiten de algemene cursusstof probeer ik mijn lessen zoveel mogelijk aan de mij gestelde vragen aan te passen. Bij bedrijfsinterne cursussen zijn de vragen meestal zeer gericht op het eigen product. Vaak gebruik ik bedrijfstekeningen of –processen als voorbeeld.

Soms wordt mij de eerste dag al gezegd: “Ik heb nu al een heleboel geleerd”. Omdat de cursussen erg gericht zijn op de problemen en vragen uit het bedrijf, kan de cursist vaak direct met deze problemen aan de slag. Maar ik hoop ook dat de deelnemers de cursus leuk hebben gevonden, en niet alleen interessant. Een cursus moet leuk zijn, dan leer je het meest. Verder wordt ik zelf ook blij als ik hoor dat er in de praktijk van de cursist ook daad werkelijk iets veranderd of verbeterd, want daar doe je het tenslotte voor.