Smart Customization als basis voor verantwoorde groei

Mikrocentrum, 27 februari 2018
SmartCust 1200x627

"Hoewel de kern van onze oplossing altijd vergelijkbaar is met voorgaande projecten, presteerden we het in het verleden toch om bij elke klantvraag opnieuw het wiel uit te vinden." - Marc van der Kallen, VanRiet. Een oplossing voor deze stelling is Smart Customization. Dit is een organisatiemethode waarbij het beheren en vastleggen van producten, operationele realisatieprocessen en de geautomatiseerde ondersteuning nauw op elkaar worden afgestemd. Het doel: doorlooptijdverkorting, reductie van engineeringsuren op het project, een snellere reactie op de klantvraag zonder in te leveren aan flexibiliteit. De themabijeenkomst Smart Customization op 12 april staat geheel in het teken van deze methodiek.

 

Een van de sprekende partijen in het lezingenprogramma  tijdens deze themabijeenkomst, VanRiet Material Handling Systems, werkt al enkele jaren volgens de Smart Customization methode. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat en wat het hen oplevert? Lees dan hieronder het ervaringsverhaal, vertelt door CEO Rik van den Boog bij VanRiet.

Succesvolle Smart Customization implementatie bij VanRiet Material Handling Systems

VanRiet Material Handling Systems is een leverancier van geautomatiseerde transport- en sorteersystemen. Actief sinds 1948 en van oudsher een familieonderneming met een rijke historie. In 2012 is het roer omgegaan en sindsdien presenteert de onderneming jaarlijkse groeicijfers tussen de 20% - 35%. Wat heeft het verschil gemaakt en waar komt het succes vandaan? CEO Rik van den Boog neemt u mee in de ontwikkeling van de afgelopen jaren en de implementatie van Smart Customization.

Verborgen potentieel en groeipijn

Rik van den Boog: “De expertise van VanRiet Material Handling in geautomatiseerde transport en sorteersystemen is al die jaren niet onopgemerkt gebleven. Klanten daagden ons regelmatig uit om hun specifieke sorteerproblemen op te lossen en daar doken wij dan vol overtuiging in. Dat is natuurlijk ook wel kenmerkend voor een onderneming vol met engineers. Hoewel de kern van onze oplossing altijd vergelijkbaar was met voorgaande projecten, presteerden we het toch om bij elke klantvraag opnieuw het wiel uit te vinden. Het gevolg was dat we een enorme investering aan engineeringsuren deden, lange doorloop- en levertijden hadden en dat de kosten niet meer in balans waren met de opbrengsten.

In 2012 zijn we gaan begrijpen waar we echt in uitblinken. Al jaren stond een van onze helden uit ons productportfolio centraal: de HC Sorter. Die sorteermachine werd ingezet in meerdere markten maar kwam het best tot zijn recht bij het sorteren van pakketjes. Met de opkomst van het online winkelen worden er nog steeds elk jaar meer pakketjes verzonden.

De groeiende klantvraag op haar beurt zorgde ervoor dat we kritisch moesten zijn welke klantvragen we wel in behandeling konden nemen en welke niet. We hadden immers maar een beperkt aantal engineeringsuren tot onze beschikking. Ik weet nog dat we in een directieoverleg tegen elkaar zeiden: dit moeten we anders gaan doen. We willen in staat zijn de groei op een verantwoorde manier te organiseren.”

Smart Customization

Binnen de maakindustrie gonzen de termen van ETO naar CTO, Standaardiseren, 80/20 regels en Smart Customization. Van den Boog: “Het was echt zoeken wat voor ons het beste zou werken. We realiseerden ons dat het feit dat wij de klant aan tafel hebben om tot een orderspecificatie te komen, een eigen dynamiek voor de organisatie meebrengt. Immers, je kunt veel vooraf uitwerken maar niet alles. Uiteindelijk vonden wij ons antwoord in Smart Customization:

“Smart Customization is een manier van organiseren waarbij het beheren en vastleggen van het eigen product, de verkoop, de operationele realisatieprocessen en de geautomatiseerde ondersteuning nauw op elkaar worden afgestemd”

Vastleggen van het eigen product

VanRiet heeft de implementatie van deze methodiek in fases aangepakt. Van den Boog: “We zijn klein begonnen en gestart bij ons best lopende product, onze sorteermachine. Daarna zijn we overgestapt naar de meest ingezette producten als lopende banden en rollenbanen. We kwamen al snel tot de conclusie dat er in de jaren veel dubbelingen en overbodige variaties waren ontstaan. Veel van hetzelfde maar net even anders.

Voor ons was het een doorbraak toen we helder kregen dat wij naar een “hybride organisatie” moesten toe groeien. Een combinatie van CTO en ETO ofwel vooraf uitwerken in standaarden waar het zin heeft en uitwerken op order waar het kosteneffectiever is. In veel van onze verkochte systemen zaten vergelijkbare componenten en werd het logisch om deze onder te brengen in standaarden. We gingen functies logisch koppelen aan bouwblokken. Daarmee lieten producten zich makkelijk configureren (CTO) en genereerden we daarmee automatisch goede en betrouwbare productie en supply chain informatie. Daarnaast zagen we dat we in elke project wel een klantspecifiek gedeelte hadden zitten, een aparte lift, een vreemde glijgoot, onderdelen die je kosten effectiever per project door engineering laat uitwerken.”

Waarom standaardiseren alleen niet werkt

Hoewel standaardiseren vele voordelen heeft, kan niet alles worden gestandaardiseerd realiseerden ze zich bij VanRiet. Van den Boog: “We kregen door dat het niet mogelijk was om alles uit standaard op te leveren en dat we er niet omheen kunnen om onszelf de ruimte te geven om ook klantspecifieke producten te ontwerpen. Uiteindelijk is een scheiding gemaakt tussen wat ons “standaard productportfolio” en “specials” zou gaan heten. Deze scheiding hebben we tot op de productievloer doorgevoerd.

Maak de verbinding naar sales

In het traject heeft VanRiet veel gesproken met andere bedrijven die een vergelijkbare transitie doormaakten. Wat hen al snel duidelijk werd is dat het van essentieel belang is dat de verkoopafdeling mee wordt genomen in de transitie. Van den Boog: “Een verkoper zal er alles aan doen om de klant tevreden te stellen met als gevolg dat de ene na de andere exotische aanbieding de deur uit gaat. Weinig standaard en daarmee nog steeds dezelfde druk op de organisatie. Wij hebben onze accountmanagers heel bewust onderdeel gemaakt van de transitie. Het inrichten van een duidelijke en makkelijk werkbare productconfigurator heeft ons hier enorm geholpen. Het besef bij de verkoopafdeling dat verkopen vanuit standaard veel voordelen heeft is hierin de sleutel. Inmiddels ervaren onze accountmanagers de kortere en betrouwbare levertijd naar onze klanten, met minder kans op fouten, als bijzonder prettig.

Naast bovenstaande is er nog veel meer nodig geweest om onze groei te ondersteunen en zijn we nog steeds elke dag beter aan het worden. Zo worden onze werkprocessen steeds strakker getrokken en zijn we bezig nieuwe ondersteunende tooling in te voeren.

Een opmerking tot slot: Smart Customization is een mindset en omdat we onze klant aan tafel hebben worden we steeds uitgenodigd om uit onze aanpak en standaarden te stappen. Ons management beseft dat en zij bewaken dat we binnen de gewenste structuren en in goed overleg onze Smart Customization methodiek trouw blijven.”

Meer weten over Smart Customization en de voordelen voor uw bedrijf?

Kom dan op 12 april naar de themabijeenkomst in *techniekHuys te Veldhoven. Sprekers van onder andere IPL, VanRiet en Bauhuis vertellen u alle ins en outs met als doel: het leggen van een basis voor verantwoorde groei. Bekijk hier het volledige programma of meld u direct aan*.

*Aan deze bijeenkomst zijn deelnamekosten verbonden.