Onzekerheid over failliet Imtech

Vraagenaanbod.nl,  2 december 2015
shutterstock 103643708
Er heerst onzekerheid dankzij het faillissement van Imtech. Welke onderdelen zijn er inmiddels precies verkocht? En hoe reageert de markt erop? Een voorlopig overzicht.
2.300 Banen in Nederland veiliggesteld;

  • Imtech Marine: verkocht aan familiebedrijf Pon Holdings en investeringsmaatschappij Parcom Capital;
  • Imtech Nordic: het verkoopproces loopt nog, maar zal naar verwachting op korte termijn worden afgerond. In aanloop daarnaar is het onderdeel ondergebracht in een aparte bv;
  • Imtech Traffic & Infra: investeringsmaatschappij Egeria neemt de divisie Traffic & Infra over
  • Imtech Belgium: wordt overgenomen door het Belgische bouwbedrijf Cordeel Groep;
  • Imtech Toegangstechniek: Record Holding Nederland, een dochteronderneming van het Zwitserse Agta Record, koopt Imtech Toegangstechniek.
  • De curatoren van Royal Imtech nv zijn in overleg over de verkoop van andere onderdelen.
Doordat de aandelen in de divisie Imtech Traffic & Infra nu in handen zijn van Egeria is de werkgelegenheid van 1.965 van de in totaal 2.093 medewerkers van deze divisie veilig gesteld. Inclusief de eerdere verkopen van de divisies Imtech Marine en Imtech Nordic zijn hiermee nu circa 9.300 banen veiliggesteld, waarvan circa 2.300 in Nederland.

Van lang niet alle delen van Imtech is duidelijk dat ze tot de Imtech-groep behoren. Zo behoren bedrijven als Kiekens, Van Looy Group en Peek Traffic ook tot het concern. Uit KvK-stukken blijkt dat er onder Royal Imtech NV een kerstboom van ongeveer 124 bedrijven hangt.

 

 

Reactie Metaalunie

Veel van die 124 bedrijven doen zaken met Metaalunie-lidbedrijven. Daarom heeft de Koninklijke Metaalunie heeft een bedrijfsjuridisch team klaarstaan voor hulp aan lidbedrijven die zaken doen met één of meerdere delen van het failliete Imtech.

 

Bedrijfsadviseur en stafjurist Fred Schoenmakers van de Metaalunie vertelt:

‘We hebben sinds 14 augustus behoorlijk wat telefoontjes gehad van bedrijven die zaken doen met één van de 124 bedrijven die vallen onder de Imtech-vlag. Rode draad in die telefoontjes is de onzekerheid waarin deze bedrijven verkeren. Onzekerheid omdat niet bekend is welke Imtech-bedrijven een doorstart gaan maken. We hebben de bewindvoerders gevraagd zo snel mogelijk duidelijkheid te geven welke onderdelen een doorstart gaan maken en welke niet.'
Uit het verleden weet Schoenmakers echter dat dat nog wel even kan duren. Hij weet uit ervaring met Fokker en DAF dat daar zo maar een paar weken overheen kan gaan. De aard van de reacties van de Metaalunie-leden is vooral onzekerheid:

‘Als eerste onzekerheid over de betalingen; krijg ik openstaande posten overgemaakt. Een ander risico is of je reeds geproduceerde delen wel of niet moet gaan uitleveren met het gevaar dat er uiteindelijk niet betaald wordt. In dat geval is het heel belangrijk te weten of onderdelen een kans maken op een doorstart.


‘Verder is er onzekerheid over of je een verworven opdracht ook moet afmaken en tot slot over of je wel of niet aan een opdracht moet beginnen. Ook kreeg ik een vraag of je een reeds afgeleverd product moet terughalen en of dat kan via het zogeheten eigendomsvoorbehoud. Dat kan niet altijd vanwege andere onderliggende overeenkomsten.

 

Schoenmakers weet dat er bedrijven zijn die financieel in de problemen komen als de uitstaande vorderingen uiteindelijk niet worden betaald.
Metaalunie-leden die zaken doen met Imtech, kunnen terecht bij het Metaalunieteam via bj@metaalunie.nl of telefoonnummer 030-605 33 44.

 


Bron: Vraagenaanbod.nl