• 19 december 2022
  • Leestijd: 6 minuten

Terugblik op de tweede High Tech Marketing Meet-Up

HTMM0112

Hoe betrek ik mijn (tech) collega’s bij mijn content? Dat was het thema dat centraal stond tijdens de tweede High Tech Marketing Meet-Up op 1 december. Tijdens dit evenement deelden verschillende marketing- en communicatieprofs uit de tech hoe zij hun collega’s betrekken bij de content op basis van hun ervaringen en kennis. Hoe kijken we terug op dit evenement? Wat is er bijgebleven?

Susanne Bruinsma, Manager Marketing & Communicatie, trapte de High Tech Marketing Meet-Up af met vier mooie stellingen om te peilen hoe het publiek het thema ervaarde. Denk bijvoorbeeld aan stellingen als: “Employee advocacy staat bij mij hoog op de agenda” of “Ik help mijn collega’s bij het optimaliseren van hun social media profiel en bij het posten”. Met behulp van rode en blauwe kaarten gaf het publiek aan hoe zij deze stellingen ervaarden. De aftrap eindigde met de stelling: “Het lijkt mij interessant om ook bij andere bedrijven te zien hoe zij de marketing en communicatie aanpakken”. Na deze stelling vlogen de handen - met blauwe kaarten - de lucht in. Natuurlijk willen we de aanpak van andere bedrijven zien!

Versterken betrokkenheid bij collega's

Na de aftrap werden Marieke Heesakkers en Stevie Martens op het podium geroepen. Marieke Heesakkers, Marketing & Culture Manager, die vorig jaar is uitgeroepen tot Beste Brabantse Marketeer 2021 werd geïnterviewd door Stevie Martens, Online Marketeer bij Mikrocentrum. Marieke is in haar werk binnen Berkvens Deursystemen vooral bezig met het versterken van de betrokkenheid bij haar collega’s. Zo vertelde ze dat het belangrijk is dat de medewerkers weten waar het bedrijf voor staat en dat ook echt voelen. ‘Ik zeg altijd dat deuren sexy zijn en mijn collega’s vinden dat ook,’ vertelt Marieke. ‘Als je dat goed hebt gedaan, sluit de positionering aan op je identiteit, missie, visie, enzovoorts.’

Elke organisatie kent haar valkuilen, maar daar kijkt Marieke echter positief naar: ‘Weerstand zijn cadeautjes. Ga met mensen in gesprek en vraag: hoe kijk jij er tegenaan? En neem die goede punten dan ook mee om eventueel bij te sturen.’

You don’t have to be great to start, you have to start to be great” Marieke Heesakkers

Oftewel: ‘Je hoeft niet geweldig te zijn om te beginnen, maar begin om geweldig te worden.’

Heb je inspiratie of een idee? Wacht niet, begin gewoon, maak fouten. Dat is tenslotte menselijk. Doe dat binnen 48 uur en gebruik kennis en ervaring van je techcollega’s, zij zijn namelijk de vakexperts.

Kijk hier de gehele sessie met Marieke terug:

Maak de "What's in it for me" duidelijk

Vervolgens was het tijd voor de paneldiscussie, waarbij Susanne Bruinsma in gesprek ging met Jiri Konvicny (engineer), Ingrid Gecova (marketing en communicatie bij Zilvertron) en Bob Pieterse (marketing manager bij Plastima) over hun ervaringen in het betrekken van techcollega’s bij je content. Cake was ook een belangrijk onderdeel tijdens de paneldiscussie. Ingrid vertelde dat ze door het bakken van cake voor haar medewerkers net iets meer voor elkaar kreeg dan voorheen. Geintje, natuurlijk. Volgens Jiri is het vooral belangrijk om te vertellen wat er goed is aan een stuk tekst, cake is wat dat betreft alleen een bonus. Eerlijk is eerlijk, het maakt wel de ‘what’s in it for me’ in dit verhaal duidelijk. Bak een cake en ze weten waar ze het voor doen. Natuurlijk zit daar wat meer achter dan alleen het bakken van een cake. Het is belangrijk om techcollega’s te betrekken bij wat je doet, het waarom en bij de resultaten – zoals conversie en productverkoop. ‘You can react a bit on their technical heart, so they take you more seriously,’ wist Jiri te vertellen. Het is belangrijk om te luisteren naar wat ze doen en regelmatig te vragen hoe het met zijn of haar project is.

Bob en Ingrid boeken al veel succes bij het betrekken van hun technische collega’s met de organisatie, en dat met een website.

Als laatste kregen we ook drie mooie tips van onze sprekers mee:

  • Ingrid: ‘Keep on going’
  • Bob: ‘It’s not your content, it’s everyone’s content’
  • Jiri: ‘Keep your eyes open, because content is everywhere if you look carefully’

Kijk hier de paneldiscussie terug:

Aan de slag met de medewerkersreis

Als laatste was Anouk Brekelmans, Communicatiemedewerker bij Mikrocentrum, aan het woord over interne communicatie en het verbinden van medewerkers met elkaar en de organisatie. Hoe werkt dat precies? Anouk vertelde in verschillende stappen hoe je dat bereikt. Eerst is het belangrijk om het proces in kaart te brengen. Maak daarvoor – in plaats van een klantreis – een medewerkersreis, waarin duidelijk wordt wat de organisatie doet en wat de positie is van een medewerker. ‘Als mensen inzien en begrijpen wat jij doet, wordt de volgende stap makkelijker,’ vertelde Anouk. ‘En als dat proces op orde is, zet je de volgende stap: hoe kunnen zij hun trots uitdragen? Op welke manier betrek ik mijn collega’s bij de content?’ De Innovatietheorie van Rogers helpt je bij het categoriseren van je medewerkers in verschillende groepen.

De Innovators, in dit verhaal, willen graag aan de slag, terwijl de Laggards bijvoorbeeld niks hebben met social media. Hoe ga je dat categoriseren? Kijk dan naar het profiel, de vaardigheden, de behoeftes, de kanalen, de frequentie en de tools van een collega.

Anouk heeft voor de medewerkers binnen Mikrocentrum een workshop gegeven over hoe je een tekst schrijft. ‘Ik merkte na de workshop dat collega’s mijn kantoor binnen kwamen gelopen om een stuk tekst te laten nakijken.’ Daarnaast geeft Anouk als tip mee om een stappenplan te maken, zo hoef je niet telkens alles opnieuw uit te leggen en is de bereidheid om iets uit te voeren groter. Het belangrijkste: ‘Blijf luisteren, blijf de behoeftes van de medewerkers monitoren, want luisteren kan zoveel zeggen.’

Kijk de presentatie van Anouk terug: