• 8 juni 2023
  • Leestijd: 5 minuten

Een sneakpeak in de toekomst van materialen en coatings tijdens MES 2023

STEM man

Of het nu gaat om de velgen van een auto, om de gasturbines van een vliegtuig of om een voedselverpakking, de wereld kan niet zonder innovatieve materialen en coatings. Momenteel evolueert de industrie in rap tempo. Op 15 juni kunnen maakbedrijven, architecten en engineers zich op MES 2023 (Materials, Eurofinish and Surface) onderdompelen in de veranderende wereld van materialen en coatings.  Het evenement vindt plaats in NH Eindhoven Conference Centre Koningshof.

De grondstoffen schaarste, de klimaatcrisis en de energietransitie maken het investeren in duurzame materialen en coatings essentieel. Maar er zijn oneindig veel keuzemogelijkheden om een productieomgeving te upgraden. Industriële robots, innovatieve materialen en kunstmatige intelligentie maken dat de industrie allesbehalve stil staat.

MES 2023 overbrugt de kenniskloof waar veel bedrijven mee te maken hebben” Materials, Eurofinish and Surface 2023

MES 2023, georganiseerd door Vereniging ION, VOM België en Mikrocentrum, overbrugt de kenniskloof waar veel bedrijven mee te maken hebben. Het evenement brengt productiebedrijven, architecten, bouwheren en procesingenieurs samen. Het richt zich op zes hoofdthema's (zoals energie- en milieumanagement en levensduur en kwaliteit) en spoort bedrijven aan hun aanbod daarop af te stemmen. MES leidt bezoekers door deze thema's en biedt daarmee een ervaring die is afgestemd op hun interesses en behoeften.

Innovatief onderhoud in de luchtvaart

Marcel van Wonderen, master engineer bij KLM, is een van de sprekers op MES. Tijdens zijn presentatie gaat hij onder meer in op het onderhoud van gasturbines en een innovatieve coating technologie: Gas Dynamisch Koud Spuiten (GDKS). “Reguliere reparatie processen (zoals galvanische processen, lasprocessen, thermisch spuitprocessen, verspanings- processen, etc.) leveren trekspanningen op en daar houden we niet zo van in de luchtvaart”, licht hij toe. “Dit kan namelijk leiden tot microscheuren. En dat heeft uiteindelijk invloed op de levensduur van een vliegtuigonderdeel.” 

Bij het GDKS proces worden de coatings in drukspanning aangebracht, waardoor de kans op dergelijke scheuren significant minder aanwezig is. Met drukspanningen vergroot je de vermoeiingssterkte van een onderdeel. “De Amerikanen, Duitsers en Australiërs zijn al vrij ver met de toepassing van deze techniek en vooral in de militaire onderhoud sfeer. Ik wil kijken of het mogelijk is om dit proces ook in de commerciële luchtvaart in te voeren.”

Uiteindelijk zal het onderhoud aan vliegtuigen zo efficiënt mogelijk moeten verlopen en dat bespaart ook kosten” Marcel van Wonderen, master engineer bij KLM

Daarnaast vertelt Marcel over andere opkomende ontwikkelingen, zoals het voorspellend onderhoud (Predictive Maintenance) van vliegtuigen. “We hebben bij KLM E&M een nieuwe Engineering afdeling (Big Data Team). Dat team kijkt bijvoorbeeld naar de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie om voorspellingen te doen over wanneer een onderdeel vervangen moet worden. Uiteindelijk zal het onderhoud aan vliegtuigen zo efficiënt mogelijk moeten verlopen en dat bespaart ook kosten.” 

Marcel heeft het vaak voor elkaar gekregen dat een nieuw proces werd ingevoerd bij het KLM onderhoudsbedrijf, waarbij zij de eerste waren in de hele wereld. “En dat is altijd weer ontzettend spannend”, aldus de engineer.

Een zesassig robotsysteem

Botko is een van de exposanten op de beursvloer. Het bedrijf, gespecialiseerd in de automatisering en integratie van productieprocessen zoals poedercoaten en verven, gaat een zesassig robotsysteem presenteren. “De robot heeft een uitzonderlijke flexibiliteit en manoeuvreerbaarheid en is daarmee geschikt voor niet-vlakke oppervlakken en ingewikkelde objecten. Denk aan fietsonderdelen of raamkozijnen”, licht oprichter van Botko Emile Derache toe. De robot draagt daarmee bij aan het verder automatiseren van productieomgevingen, en dat draagt bij aan een efficiënter proces. 

De robot werkt op basis van een innovatief visionsysteem. Dit systeem scant en genereert een pad voor de robot op basis van de kenmerken van het object, waardoor nauwkeurige coating- of verftoepassingen mogelijk zijn. “Door deel te nemen aan MES en onze technologie te tonen, willen wij de toepassing ervan in de industrie stimuleren”, aldus Derache.

Ons vertrekpunt is de markt: aan welke oplossingen is er behoefte? Welke technologie kan een klant toepassen om het productieproces te verduurzamen?” Veerle Fincken, manager VOM

Een brede doelgroep

Manager van VOM Veerle Fincken kijkt uit naar het grensoverschrijdende evenement. “Ons vertrekpunt is de markt: aan welke oplossingen is er behoefte? Welke technologie kan een klant toepassen om het productieproces te verduurzamen? We dragen kennis over, niet alleen via de seminars en het congresprogramma, maar ook via de bedrijven die komen vertellen over de technologie die zij inzetten.” 

En naast bedrijven zijn ook onderwijsinstellingen aanwezig, die nieuwe materialen onder de loep nemen en onderzoeken hoe deze bewerkt kunnen worden. Neem bijvoorbeeld de opkomst van additive manufacturing. Hoe gaat de afwerking van dergelijk materiaal in zijn werk? Op dat soort vragen kunnen de instellingen een antwoord geven.

Kortom: “Voor iedere bezoeker, van architecten tot aan autobedrijven en chipmakers, is er meer dan genoeg te zien. Kom dus zeker langs!”, besluit Fincken.
 
Ben jij engineer of architect en geïnteresseerd in innovatieve materialen en coatings? Meld je dan gratis aan via de website. Meer weten? Bekijk het programma en de plattegrond hier

Bezoek Materials, Eurofinish en Surface (MES) gratis op 15 juni 2023

Mikrocentrum, VOM en ION presenteren een informeel event opgebouwd rond 6 thema’s waar kennisdeling, inspirerende demo’s en volop netwerkmogelijkheden centraal staan. Ook biedt MES 2023 een gevarieerd congresprogramma om je te verdiepen in actuele topics en uitdagingen.

MELD JE GRATIS AAN