Een van de centrale vragen van elke organisatie luidt: “Hoe tevreden zijn onze belanghebbenden?” Dit verwijst concreet naar de perceptie over de mate waarin er aan de verwachtingen wordt voldaan. Het vermogen om hieraan te voldoen noemt men de capaciteit, ofwel capability. Voor het bepalen hiervan zijn een set statische methoden beschikbaar, welke tot de kern van de statistische kwaliteitsbeheersing worden gerekend. Benieuwd hoe u met statische kwaliteitsbeheersing aan de slag kunt gaan? Onze docent Wouter Mollers helpt u graag op weg.
De gemiddelde vacature voor een Quality engineer in Nederland bevat vaak de volgende 4 kernactiviteiten:
Om met name de 2 laatstgenoemden goed uit te kunnen voeren, is een basiskennis en -vaardigheid in statistiek nodig. Veel organisaties (en hun kwaliteitsmedewerkers) vinden het lastig om hier in de praktijk mee aan de gang te gaan.
Het vakgebied statistiek kan gedefinieerd worden als ‘de wetenschap van het analyseren van data en het trekken van conclusies op basis van variatie in de data’. Die data kan zowel getallen als categorieën betreffen, en variatie is gewoon een duur woord voor verschillen. Het vakgebied statistiek kan verder als volgt worden opgedeeld:
De beschrijvende statistiek bevat de taal waarmee we kwaliteit onder woorden kunnen brengen. Hiermee kunnen we data goed definiëren, begrijpen en met elkaar communiceren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
De interentiële statistiek bevat technieken voor het trekken van conclusies over een populatie op basis van het analyseren van de data van een steekproef. Die populatie is datgene waar u iets over wilt weten (bv. uw producten) en de steekproef is een middel om dit met een optimale kosten/baten verhouding te doen (bv. een batch van uw producten). Voorbeelden van inferentiële technieken zijn bijvoorbeeld:
Statistische kant van kwaliteitsmanagement
De Quality technical track geeft (mede) invulling aan de statistische kant van kwaliteitsmanagement door middel van rolgebaseerde cursussen. Op deze manier kunnen alle kwaliteitsmedewerkers van uw organisatie aanvullend aan elkaar worden opgeleid. Iedereen kan zijn/haar eigen rol goed invullen en begrijpt de raakvlakken met de andere kwaliteitsrollen en functionele groepen.
Benieuwd hoe u met statische kwaliteitsbeheersing aan de slag kunt gaan?
Download het stappenplanDocent cursussen Projectmanagement en Kwaliteitsmanagement, Mikrocentrum