25 augustus 2016
Leestijd: 2 minuten

Groepsopdracht bij cursus “Matrijzen B” van enorme toegevoegde waarde

Presentatie groepsopdracht

Bij de cursus Matrijzen voor kunststoffen B leert u alles over de diverse typen kunststoffen en hun gedrag. Na afloop van de cursus kent u de belangrijkste aandachtspunten voor een productontwerp van een kunststof spuitgietproduct. Een onderdeel van deze cursus is dat een groep van circa vier personen aan de hand van een klantaanvraag een kunststofproduct met bijbehorende spuitgietmatrijs ontwikkelen.

Dit traject heeft de volgende stappen en wordt nauwkeurig vastgesteld in een eindverslag. Dit eindverslag bestaat uit:

  • De eerste brainstormsessie
  • Het maken van een concurrentieanalyse
  • De keuze voor een bepaald concept
  • Het uitontwikkelen naar een maakbaar product
  • De kostprijscalculaties
  • Het vervaardigen van 2D en 3D tekeningen

Voor sommige cursisten houdt het hier echter niet bij op. Zij maken bijvoorbeeld software simulaties van de matrijsvulling (moltflow analyse) en/of een 3D geprint model van het kunststofproduct. De eindopdracht wordt in 30 minuten gepresenteerd aan een examencommissie. Waarna er vervolgens nog 15 minuten behoorlijk kritische vragen worden beantwoord.

Cursisten merken vaak op dat ze aan de eindopdracht erg veel tijd en energie kwijt zijn. Tegelijkertijd geven ze juist als positieve feedback aan veel geleerd te hebben van de samenwerking in een multidisciplinair team binnen deze eindopdracht.

Om een dergelijke opdracht met een goed resultaat af te kunnen ronden (doel: een probleemloos werkende matrijs die economisch kwalitatieve producten kan produceren) zijn skills nodig als driedimensionaal inzicht, projectmanagement, planning en een goede communicatie, zowel onderling als met de klant.

Keuzes maken in een technisch proces is niet eenvoudig. U moet immers alles kunnen beredeneren, maar ook kunnen doorrekenen, feiten aan tonen en motiveren naar andere disciplines en afdelingen, zoals het management, de procestechnoloog en de kwaliteitsafdeling.

Om twee concrete voorbeelden te noemen:

1. Welke winst levert een extra investering in een geoptimaliseerde matrijskoeling op als u daarmee vervolgens twee seconden cyclustijd kan besparen?

2. Het berekenen van de economische voudigheid (het aantal producten wat in 1 cyclus wordt geproduceerd)

Eigenlijk wordt niets aan het toeval overgelaten. Dat kan ook niet, want als u iets over het hoofd ziet kan dat direct gevolgen hebben voor de kostprijs, kwaliteit en beschikbaarheid. Daarom leren de cursisten veel van het technisch vertalen van klanteisen naar een praktisch productontwerp of functioneel matrijs onderdeel. Het docententeam is beschikbaar voor vragen en als sparringpartner.

Kunststoffen voor matrijzen B

Meer leren over het technisch vertalen van klanteisen naar een praktisch productontwerp of functioneel matrijs onderdeel?
Bekijk ons cursusaanbod
Over de schrijver
Barend Blom

Barend Blom

Opleidingsmanager, Mikrocentrum

Gerelateerde cursussen

Kunststof-, matrijs- en spuitgiettechnologie

2 november 2020 7 bijeenkomsten

Projectbegeleiding van matrijzen

11 november 2020 3 bijeenkomsten

Onderhoud van spuitgietmatrijzen

20 november 2020 3 bijeenkomsten

Matrijzen voor kunststoffen A

De nieuwe datum voor deze cursus is binnenkort bekend.

Matrijzen voor kunststoffen B

De nieuwe datum voor deze cursus is binnenkort bekend.