• 17 april 2023
  • Leestijd: 11 minuten

Terugblik derde editie High Tech Marketing Meet-up: over maximaal impact maken met een minimaal marketingbudget

HTMM5april2023

Het connecten van marketeers in de hightech. Op een informele manier. Dat was de basis voor de derde editie van de High Tech Marketing Meet-Up. Want door een mooie samenwerking tussen Mikrocentrum en het High Tech Campus werd deze editie georganiseerd in de presentatiezaal van het AI Innovation Center (op woensdag 5 april j.l.). Het thema deze keer: hoe zet je een soms laag marketingbudget zo effectief mogelijk in? En hoe bereik je maximale impact? Van marketing- tot communicatieprofessionals uit de tech: deze middag stond wederom in het teken van elkaar inspireren, ervaringen uitwisselen en nieuwe connecties maken. In dit artikel blikken we terug op deze inspirerende High Tech Marketing Meet-Up in Eindhoven.

Minder budget. Meer impact.

Elk bedrijf kent zijn uitdagingen. Zo ook op het gebied van marketing. Want als marketeer wil je nu eenmaal impact maken met al je activiteiten. Logisch. Er zijn eindeloze advertising mogelijkheden waarmee je een groot bereik kunt realiseren. Maar wat als je een laag of zelfs geen marketingbudget hebt? Hoe kun je dan toch op een creatieve manier maximaal impact maken? Daarvoor heeft Mikrocentrum een 5 professionals uitgenodigd. Op naar een inspirerende editie vol ervaringen, kennis en waardevolle tips & tricks.

De grote opkomst van marketeers wordt allereerst welkom geheten door Manager Marketing en Communicatie bij Mikrocentrum Susanne Bruinsma. Ze bedankt Hilde en Marina, marketeers van de High Tech Campus die deze ‘on tour’ versie van de Meet-Up mogelijk hebben gemaakt. ‘Samen zijn we sterker’, is haar boodschap. Susanne introduceert de vijf marketeers van vandaag en geeft meteen een sterk staaltje van minimaal budget en maximale impact: haar openingsspeech heeft ze namelijk laten schrijven door ChatGPT. Kortom: weinig kosten en meteen raak!

Trend: Demand Generation

Na deze opening staat de presentatie van Edwin Vlems (Demand Generation Specialist bij Comaxx) op het programma. Edwin heeft kennis van zaken van Demand Generation. Maar wie of wat is dat? En wat kun je er met die strategie bereiken? Wat zijn de kenmerken ervan? Demand Generation is een mix van organische en betaalde marketingtechnieken om bewustzijn te creëren in de markt. Met deze mix trek je de aandacht van kopers, je voorziet ze van relevante informatie en je creëert daarmee de vraag naar je producten of diensten. Het doel? Vertrouwen opbouwen, merkherkenning vergroten en je merk positioneren als dé autoriteit binnen jouw (tech)branche. Kortom: een langetermijnstrategie die je bedrijf in contact brengt met personen en bedrijven die wellicht niet eens weten dat je bestaat. En de kern van Demand Generation? Edwin vat die samen in een duidelijk motto: Dont’ hunt. Be hunted.

Don't hunt. Be hunted. En daar maakt Demand Generation een groot onderdeel van uit” Edwin Vlems

Een nieuwe mindset

“Demand Generation creëert dus vraag waar deze eerder niet bestond. En dat kan leiden tot exponentiële groei. Het helpt je ook bij de uitbreiding naar nieuwe markten, het vergroten van je orderomvang en het verlagen van je kosten per acquisitie”, aldus Edwin Vlems. Edwin zoomt in op de voordelen daarvan zoals een optimaal werkend verkoopteam, minder waste en meer kwaliteit, verbeterde conversies, een kortere verkoopcyclus en een betere samenwerking tussen sales en marketing. Maar waar komt deze strategie vandaan? Edwin: “De huidige ontwikkelingen vragen nu eenmaal om een andere mindset, Demand Generation biedt daarvoor uitkomsten.” Zo verloopt bijvoorbeeld een groot gedeelte van het huidige koopproces via ‘dark social’: oftewel kanalen die niet zijn te traceren (zoals Linkedin, Whatsapp, Slack, offline etc.). Ook de privacywetgeving wordt alsmaar strenger … tracking wordt steeds lastiger. En in de B2B markt is op elk moment slechts 3% van de kopers ‘in de markt’. Er is heel veel ‘zero-click’-content, meetbaarheid wordt steeds lastiger etc. Dit vraagt gewoon om een andere strategie.

In de praktijk

Maar … hoe breng je die Demand Generation in de praktijk? Edwin zoomt daarvoor in op drie belangrijke stappen:

  • Demand Creation: neem als uitgangspunt inhoud die resoneert met iemands huidige overtuiging, mening of standpunt. Begin niet met hen te vertellen wat je te bieden hebt. Begin met ze te vertellen dat je begrijpt in welke situatie je klant zich bevindt en wat dit betekent. Bijvoorbeeld via webinars, nieuws uit de branche, checklists, e-mailcursussen en diepgaande inhoud voor beginners.
  • Demand Generation: creëer inhoud die de behoefte van je klanten aanwakkert en versterkt. Niemand is bij het allereerste contact te overtuigen. Dat doe je stap voor stap. Geef iemand de tijd om het idee te laten groeien en bespreek dit idee met anderen. Schrijf inhoud voor dit proces. Bijvoorbeeld door in te spelen op de pijnpunten van je doelgroepen. Daarover kun je relevante content schrijven in white papers, gidsen met uitgebreidere informatie, e-mailcursussen of zelfs webinarseries.
  • Demand Capturing: Creëer tenslotte content die jouw potentiële klant beweegt. Maak het probleem urgenter. Zorg voor tools en bronnen om dit proces te versnellen.

In het kort: realiseer Demand Generation campagnes op basis van een goed begrip van je klant, verspreid de content waar ze die info willen zien en maak het vervolgens heel eenvoudig om de deal te sluiten. Ter illustratie een voorbeeld uit de arbeidsmarkt. Iemand is misschien niet actief op zoek naar een baan, maar wordt door het lezen van verhalen wel bewuster van hoe bedrijven maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Hierdoor gaat diegene wellicht dromen van een andere toekomst. Met andere normen en waarden. Uiteindelijk gaat hij hierdoor toch eens kijken of er vacatures zijn bij bedrijven waar hij bij wil horen.

Ter afsluiting deelt Edwin met ons enkele concrete tip & trics voor Demand Generation:

• Zorg voor lage drempels met zo weinig mogelijk formulieren die moeten worden ingevuld.
• Focus op Demand Generation door collega’s (via Linkedin of podcasts).
• Zet sterk in op storytelling.
• Meet je succes. Niet via likes, comments etc., maar via onderzoek naar hoe vaak je merk wordt gezocht of hoe mensen bij jouw merk terecht zijn gekomen.
• Beschrijf meer psychologische (drijfveren, angst etc.) en minder demografische kenmerken.
• Maak een glijbaan van je website: maak dus de drempel naar de contactpagina laag. Minimaal één link op elke pagina of blog.

De huidige ontwikkelingen vragen nu eenmaal om een andere mindset, Demand Generation biedt daarvoor uitkomsten” Edwin Vlems

Marketeers in gesprek

Het tweede gedeelte van deze middag staat in het teken van een panelgesprek. Panelleden Dirk van Meer (Team Core), Beatrix Bos (Carbyon) en Lia Maria Marchena Fuenmayor (Avular) nemen hiervoor plaats op de krukken. Onder begeleiding van Susanne Bruinsma wordt gevraagd hoe zij binnen hun marketing omgaan met beperkte budgetten. “Maak bijvoorbeeld gebruik van herbruikbare advertentiematerialen, zo bespaar je direct op je kosten”, aldus Beatrix. Dirk gelooft in creativiteit: “Je kunt heel veel leuke dingen doen met industriële materialen en je valt daardoor ook eerder op.” Lia Maria hecht heel veel waarde aan het vertellen van verhalen. “Begrijp je klanten en vertel ze vervolgens een meeslepend verhaal. Hiermee raak je jouw klanten en vertellen ze dat verhaal vervolgens vanzelf door. Dat kan echt goed werken, want op die manier creëer je jouw eigen ambassadeurs.” Dirk haakt daarop in: “Ik zie sponsoren ook als belangrijke ambassadeurs. Maak gebruik van hun (gratis) verhalen.

Van media tot mensen

Beatrix Bos: “Ik ben betroken geweest bij het Solar Team Eindhoven, een prachtig project van de TU/e. Om ons verhaal te vertellen hebben we een hele lijst Media benaderd met de vraag: is iemand geïnteresseerd in het maken van een documentaire van onze avonturen? Uiteindelijk vonden we een mediapartner die ons verhaal prachtig in beeld heeft gebracht. Kortom: durven, denken en doen. Dat levert altijd iets op.” Dirk investeert als CEO in élke medewerker. “Heb aandacht, luister goed en zorg voor een goede arbeidssfeer. Want mensen komen en gaan. Kortom: ook ná hun vertrek kun je dan vertrouwen op hun positieve ervaringen.”

Het panelgesprek levert veel mooie adviezen. Nog een paar ter lering en vermaak. Zoals: maak eerst een goed plan, het vinden van geld volgt dan vanzelf. Maar ook: zorg ervoor dat technische mensen het begrip marketing goed begrijpen. Ze moeten marketing echt snappen, dat zorgt voor een goed draagvlak. En tenslotte: zorg dat je opvalt bij presentaties of een speech. Bijvoorbeeld met altijd dezelfde kleding, opvallende schoenen of een T-shirt met jouw logo erop. Zulke ideetjes zorgen altijd voor gratis sluikreclame. Oh ja, gebruik Canva: een handig marketingtool waar alle panelleden razend enthousiast over zijn.

Slimmer denken én doen

Het afsluitende gedeelte van deze Meet-Up is voor Tessa Peeters, Marketing Specialist bij EKK Eagle Industry. Dit Japanse bedrijf is met ruim 6.500 medewerkers actief in de automotive branche. Voor het eerst ‘live’ op de bühne met haar verhaal. Ze is verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie voor vijf fabrieken en het verkoopkantoor in Europa. “Met mijn 0,1% budget voor marketing sluit ik vanzelfsprekend naadloos aan op het thema van deze dag. Natuurlijk: wij vertellen ons verhaal, maar met 100% marktaandeel in Japan en inmiddels ook stevig in Europa kennen wij de meeste van onze klanten. Daarnaast is de omzet gedaald vanwege Covid en dat betekende logischerwijs besparingen op het marketingbudget”, aldus haar uitleg. EKK Eagle richt zich met name op het delen van hun aanwezige kennis op het gebied van afdichtingen en kleppen voor waterpompen en aircocompressoren.

Huisstijl als goede basis

Tessa is de enige marketingspecialist binnen het bedrijf in Europa. En dat betekent: hands-on, creatief werken met tools zoals eigen stockfotografie, teksten en handige marketingtools als Canva. “Onze basis wordt gevormd door onze goede huisstijl, daar is veel tijd en aandacht in gestoken. Van het ontwerp van het logo, maar ook de ontwikkeling van een eigen lettertype. Als zo’n huisstijl goed staat, maak je daarmee heel snel professionele doorvertalingen naar zaken zoals beursmateriaal, presentaties of andere informatiedragers. Ik maak ook gebruik van een goed Content Management Systeem voor het vullen, onderhouden en bijwerken van onze website. Kortom: vanuit ons beperkte budget weet ik toch een professionele uitstraling te realiseren. Tsja, en als alles neerkomt op slechts een paar mensen kost dat vanzelfsprekend veel tijd, energie en aandacht. Mijn tip daarbij is: ‘choose your battles’, want meerdere wegen leiden naar Rome

Onze basis wordt gevormd door onze goede huisstijl, daar is veel tijd en aandacht in gestoken” Tessa Peeters

Online Informatie delen

Een stabiele basis, een hands-on mentaliteit en de juiste merkidentiteit. Dat zijn de minimale voorwaarden voor het verdere marketingbeleid. “Daarnaast kun je op een slimme manier namelijk tóch effectief zijn in je marketingactiviteiten. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van QR-codes voor de verwijzing naar aanvullende (online) informatie. Op die manier bespaar je al heel snel op dure drukkosten voor folders of brochures. Daarnaast kun je zorgen voor goed basismateriaal wat wisselend is te gebruiken op de stands bij beurzen. Op die manier hoeft er niet telkens iets anders te worden ontwikkeld. Zo’n investering betaalt zich natuurlijk altijd - en zeker op de lange termijn - terug. Datzelfde geldt voor belangrijke nieuws, PR of persberichten. Dit soort berichten kun je heel goed kwijt op sociale kanalen zoals Linkedin, dat werkt echt goed.

Kortom: denk creatief, werk hard en kijk naar alternatieve mogelijkheden, aldus de adviezen van Tessa. Van video tot copywriting en van communicatie tot databases: na acht jaar bij EKK Eagle Industry is ze inmiddels aardig op de hoogte van alle vakgebieden. En ben je zelf zo’n vakspecialist? Ben gerust, Tessa wil niet je baan overnemen. Als Marketingspecialist met een beperkt budget staat ze met volop plezier haar mannetje. Ook op dit podium.

De derde editie van de High Tech Meet-Up werd afgesloten met een aansluitende borrel en de Demo’s, Pitches & Drinks, een event waar start-ups hun innovaties of bedrijf pitchen. Onder het genot van een borrel werd er nagepraat over alle tips, adviezen en presentaties. Kortom: op naar nóg meer impact met een laag marketingbudget. Wat ons betreft: tot de volgende Meet-Up …