Over de cursus Root Cause Analysis voor service en onderhoud

Tijdens de tweedaagse cursus brengt u structuur aan in situaties waar jumping to the right conclusion en brandjes blussen u niet structureel verder helpen. Het in de praktijk brengen van deze methodiek helpt u de doorlooptijd van storings- en probleemanalyse te verkorten en het probleem effectief en efficiënter op te lossen. Ook realiseert u een betere borging van de kennis en ervaring en het voorkomen van het terugkeren van het knelpunt.

Root Cause Analysis: eenduidige taal als basis voor continu verbeteren

De RCA-methode biedt uw organisatie een gezamenlijke taal om helder te communiceren over problemen; van werkvloer tot management. Deze taal is de essentie van een lerende organisatie en de basis voor continu verbeteren.

De juiste mindset voor het oplossen van knelpunten

Root Cause Analysis is bruikbaar voor het maken van onder meer analyses van incidenten, problemen, afwijkingen en knelpunten. Het is toepasbaar in ieder werkproces, waardoor samenwerking tussen teams en afdelingen (zoals onderhoud, productie, kwaliteit, veiligheid, e.d.) sterk vereenvoudigd wordt. Naast de methodische vaardigheden wordt in deze cursus ook aandacht besteedt aan het creëren van de juiste mindset voor het oplossen en voorkomen van problemen / knelpunten.

Wat leert u in deze RCA-cursus:

  • Problemen concreet en specifiek beschrijven
  • Feiten van meningen te (onder)scheiden
  • Aannames te checken door vragen te stellen en door te vragen
  • Stellen van de juiste vragen om snel tot de kern van een probleem te komen. U vindt oorzaken en neemt gericht maatregelen
  • Voorkomen van jumping to conclusions
  • Problemen helder visualiseren en er helder over communiceren
  • In 30 minuten concrete resultaten bereiken met de Problem Solving Pitstop 

Over de cursus Root Cause Analysis voor service en onderhoud

Tijdens de tweedaagse cursus brengt u structuur aan in situaties waar jumping to the right conclusion en brandjes blussen u niet structureel verder helpen. Het in de praktijk brengen van deze methodiek helpt u de doorlooptijd van storings- en probleemanalyse te verkorten en het probleem effectief en efficiënter op te lossen. Ook realiseert u een betere borging van de kennis en ervaring en het voorkomen van het terugkeren van het knelpunt.

Root Cause Analysis: eenduidige taal als basis voor continu verbeteren

De RCA-methode biedt uw organisatie een gezamenlijke taal om helder te communiceren over problemen; van werkvloer tot management. Deze taal is de essentie van een lerende organisatie en de basis voor continu verbeteren.

De juiste mindset voor het oplossen van knelpunten

Root Cause Analysis is bruikbaar voor het maken van onder meer analyses van incidenten, problemen, afwijkingen en knelpunten. Het is toepasbaar in ieder werkproces, waardoor samenwerking tussen teams en afdelingen (zoals onderhoud, productie, kwaliteit, veiligheid, e.d.) sterk vereenvoudigd wordt. Naast de methodische vaardigheden wordt in deze cursus ook aandacht besteedt aan het creëren van de juiste mindset voor het oplossen en voorkomen van problemen / knelpunten.

Wat leert u in deze RCA-cursus:

  • Problemen concreet en specifiek beschrijven
  • Feiten van meningen te (onder)scheiden
  • Aannames te checken door vragen te stellen en door te vragen
  • Stellen van de juiste vragen om snel tot de kern van een probleem te komen. U vindt oorzaken en neemt gericht maatregelen
  • Voorkomen van jumping to conclusions
  • Problemen helder visualiseren en er helder over communiceren
  • In 30 minuten concrete resultaten bereiken met de Problem Solving Pitstop 

Programma

Dag 1: het beschrijven van de storing / probleem / knelpunt

  • Formulering van het probleem en de ernst ervan
  • Benoemen oorzaken, gevolgen, omstandigheden en gefaalde maatregelen
  • Ontwikkelen van de vraagvaardigheden
  • Oefenen met RCA-cases
  • Het vastleggen van de Root Cause Analysis met de Problem Solving Pitstop, Event Map en tijdlijn

Dag 2: het vinden van oorzaken en acties nemen

  • Het vinden, testen en uitsluiten van mogelijke oorzaken
  • Het verbeteren van de nieuwe vaardigheden door eigen toepassing en oefening
  • Het toewijzen van acties om problemen op te lossen en te voorkomen
  • Aandacht voor toepassing en borging in de eigen werkprocessen 

Plaats, data en prijzen - Open inschrijvingen

De nieuwe datum voor deze cursus is binnenkort bekend.
Karin Mous Karin Mous
Karin Mous, Manager Evenementen
+31 (0)6 52 87 52 93
k.mous@mikrocentrum.nl

Ontdek de mogelijkheden om deze cursus bedrijfsintern te organiseren

Wanneer u meerdere medewerkers in uw bedrijf op wilt laten leiden, is het interessanter en voordeliger om een cursus bij u op locatie te organiseren. Een goede afstemming op uw bedrijfsspecifieke situatie en de inzet van zeer ervaren docenten die hun sporen in de praktijk hebben verdiend is hierbij essentieel. Mikrocentrum is CEDEO-erkend en garandeert de beste kwaliteit.

Onze opleidingsmanager denkt graag met u mee!

Heeft u interesse in een bedrijfsintern traject? Onze manager Karin Mous komt graag vrijblijvend bij u op bezoek. 

Karin Mous
Karin Mous, Manager Evenementen
+31 (0)6 52 87 52 93
k.mous@mikrocentrum.nl

Ontdek de mogelijkheden om deze cursus bedrijfsintern te organiseren

Wanneer u meerdere medewerkers in uw bedrijf op wilt laten leiden, is het interessanter en voordeliger om een cursus bij u op locatie te organiseren. Een goede afstemming op uw bedrijfsspecifieke situatie en de inzet van zeer ervaren docenten die hun sporen in de praktijk hebben verdiend is hierbij essentieel. Mikrocentrum is CEDEO-erkend en garandeert de beste kwaliteit.

Onze opleidingsmanager denkt graag met u mee!

Heeft u interesse in een bedrijfsintern traject? Onze manager Karin Mous komt graag vrijblijvend bij u op bezoek. 

Gerelateerde cursussen

Cursus Onderhoudsmanagement van technische systemen

(6 reviews)
26 oktober 2021 5 bijeenkomsten

Cursus Maintenance engineer

1 april 2022 3 bijeenkomsten

Blogs en Nieuws