9 mei 2018
Leestijd: 2 minuten

De 4 fasen van effectieve communicatie

effectief communiceren fasen v2

Effectieve communicatie is essentieel in technische projecten; zowel voor de project- of leadengineer, de opdrachtgever als voor de overige technici en engineers in het projectteam. Hoe krijgt u bijvoorbeeld uw opdrachtgever zover dat hij/zij rekening houdt met de benodigde werkzaamheden of hoe gaat u om met iemand van inkoop en zorgt u ervoor dat u gehoord wordt?

Om effectief te communiceren is het belangrijk onderscheid te maken in wat uw gesprekspartner zegt en wat u daarvan vindt, deze twee fasen heten: beeldvorming en oordeelsvorming. Daarna neemt u een beslissing of u iets met deze informatie gaat doen en wat, genaamd fase 3: besluitvorming. Tot slot bepaalt u de manier waarop u de ander gaat beïnvloeden, genaamd fase 4: beïnvloeding. De benodigde vaardigheden voor het voeren van een goed gesprek hebben we allemaal wel eens gezien, maar hoe gaat dit in zijn werk? Hoe kunt u uw gesprekken beter voorbereiden en uitvoeren en daarmee uw doel bereiken?

Effectieve communicatie in 4 fasen

De volgende indeling te maken helpt u uw gesprekken beter in kaart te brengen. Door de communicatie op deze manier onder te verdelen wordt uw gesprek meer waardevol:

Fase 1: Beeldvorming

Registreer, kijk en voel wat uw gesprekspartner zegt en doet. Het is belangrijk dat u op dit moment nog geen eigen mening vormt. Bij deze fase gaat het om de vaardigheden:

  • Interviewen
  • Interveniëren
  • Luisteren
  • Vragen stellen
  • Samenvatten

Fase 2: Oordeelvorming

Met alle gegevens die u heeft ontvangen, geeft u terug wat u herkent en erkent.
Bij deze fase gaat het om de vaardigheden:

  • Complimenteren en feedback geven
  • Complimenteren feedback ontvangen
  • Weerstand herkennen en hierop anticiperen

Fase 3: Besluitvorming

Na fase 2 neemt u een beslissing of u iets met deze informatie gaat doen en wat u er mee gaat doen:

  • Conflicthantering
  • Draagvlak creëren
  • Gesprekken over slecht nieuws voeren
  • Evaluatiegesprekken
  • Onderhandelen

Fase 4: Beïnvloeding

Tot slot bepaalt u de manier waarop u de ander gaat beïnvloeden. Welke strategie gaat u toepassen? Deze laatste fase is de meest complexe fase in gespreksvoering. Hierbij kunt u op weerstand stuiten, is er gebrek aan kennis bij de ander over het onderwerp of de ander wil u zijn mening opleggen vanuit zijn zienswijze. Door de eerste 3 fasen goed te doorlopen heeft u meer handvatten om te komen tot een juiste aanpak.

  • Assertief zijn
  • Vergaderen
  • Presenteren
  • Leidinggeven

Effectiever communiceren door oefening en training?

Komt uw boodschap niet altijd over bij uw collega’s of leidinggevenden? Tijdens de training Communicatie op de werkvloer traint u uw communicatievaardigheden en gaat u aan de slag met gesprekstechnieken.
Meer weten over onze training?
Over de schrijver
Wilma Kuijpers

Wilma Kuijpers

Opleidingsmanager Projectmanagement, Persoonlijke vaardigheden en Management, Mikrocentrum

Gerelateerde cursussen

Communicatie voor engineers - deel 1

(1 review)
8 april 2021 2 bijeenkomsten

VDL Communicatie op de werkvloer

27 mei 2021 3 bijeenkomsten

Communicatie voor engineers - deel 2

3 juni 2021 2 bijeenkomsten