Digitale disruptie; uw doorbraak of ondergang?

Ad Ultima Group, 30 oktober 2015
digitale disruptie

Digitale disruptie is elke nieuwe technologie die de bestaande businessmodellen stevig door elkaar schudt. Zo verdrongen video on demand en Netflix onze videotheken, doet Spotify de cd-verkoop stevig dalen en zet Uber de huidige taxibedrijven en -wetgeving onder druk. Dit zijn de ‘unicorns’.

Ook kleinere disrupties gebeuren vaak, maar niet altijd met even ingrijpende gevolgen. Zo verplichte Blendle enkele gedrukte magazines tot zelfreflectie en openen Meerkat en Periscope de deuren naar een nieuwe manier van televisie maken.

Van disruptie een kans tot groei maken in plaats van een bedreiging, is een kunst. Wie de disruptie negeert of eromheen probeert te werken, verliest altijd.

 

Trendwatcher

Jo Caudron, een van de internetpioniers van België, is op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden der technologie, maar houdt vooral de actuele trends in de gaten. “De beste voorspeller van verschuivingen in de markt is de zogenaamde disruptie”, vertelt Jo Caudron, “Disruptie is een term die vaak verkeerd gebruikt wordt, maar de oorspronkelijke betekenis is actueler dan ooit. Je kunt digitale disruptie inzetten om middels transformatie je businessmodel grondig te hervormen.”

 

Digitale disruptie tijdig (h)erkennen

Transformatie komt in golven van ongeveer vijf jaar. Jo Caudron vergelijkt deze golven met een rollercoaster. Zodra disruptie uw sector raakt, stapt u op de attractie. Eerst merkt u weinig en gaat het rustig omhoog, maar voor u het weet, gaat u in vrije val. Dan is het te laat om actie te ondernemen. Waar het vooral om gaat is het tijdig her- en erkennen van de nieuwe technologie en sneller dan je concurrenten in kaart te brengen wat dit voor jouw sector kan en zal betekenen.

 

Disrupt. Model. Transform. Repeat.

Om van disruptie naar gunstige transformatie te gaan, moet u uw hele businessmodel durven herdenken. Het digitale dringt immers door tot de kern van uw strategie en werkt door in alle afdelingen van uw bedrijf. Caudron vergelijkt uw bedrijf met een solide slagschip; het doet perfect wat het moet doen, maar is niet zo wendbaar als een vloot. Bij een vloot verdeelt u uw activiteiten over semiautonome kleinere schepen, die sneller kunnen schakelen als dit nodig blijkt. Om over te schakelen van slagschip naar vloot, zult u wel uw bedrijfscultuur radicaal moeten omgooien en het digitale aspect transversaal incorporeren in plaats van het als een aparte tak te zien. Volkswagen is een slagschip, Tesla een vloot die investeert in steeds weer nieuwe bootjes (startups) en deze in een latere fase opneemt in de organisatie.

 

Begin dus zo snel mogelijk te schrijven aan een uitgebreid digitaal plan, waarin u alle aspecten van uw product opneemt. Benoem naast uw CEO een Chief Digital Officer (CDO). Gooi niet weg wat u hebt, maar vernieuw snel en goed. Optimaliseer of incorporeer de disruptie meteen. “Wees vooral niet bang om af te wijken van uw kernactiviteit. Kannibaliseer uzelf voor iemand anders het doet”, geeft Caudron nog mee.

Bent u klaar voor de digitale disruptie in uw sector?

Bron: Oorspronkelijke blogpost op Adultimagroup.com

Ad Ultima Group exposeert dit jaar op het Business Software Event, op standnummer 63.