• 25 september 2023
  • Leestijd: 9 minuten

Nieuwe technologieën bedenken waar oude technieken niet meer voldoen

23OPL LinkedIn Raymond Lafarre

Iedereen heeft eenzelfde jeugdherinnering in zijn hoofd zitten: als klein meisje of jongetje kon je je uren vermaken met het spelen met blokken en het bouwen met LEGO. Voor vele van ons was dit een fase of een eenmalige hobby. Maar voor Raymond Lafarre, docent constructieprincipes voor precisietechnologie bij Mikrocentrum, kon het spelen met LEGO wel eens het begin zijn geweest van zijn carrière in de techniek. Wij gingen in gesprek met deze ruim ervaren techneut; wanneer heeft zijn techhart de eerste heartbeats geslagen?

Bouwen en creëren: dat is pas creatief werk

Het bewust kiezen van een carrière of opleiding zat er voor Raymond niet in. Hij vertelt: “Ik was vroeger heel benieuwd wat ik later zou gaan worden. De keuze om werktuigbouwkunde te gaan studeren, was voor mij namelijk geen bewuste beslissing.” Maar hoe rol je dan wél in de technisch wereld? Raymond vertelt: “Toen ik mij ging oriënteren op een vervolgopleiding, koos ik voor de opleiding Werktuigbouwkunde aan de TU/e in Eindhoven. Wat mij aansprak, was dat je bezig bent met het écht bouwen en creëren van iets, van top tot teen. Bovendien vond ik creativiteit erg belangrijk. Vroeger speelde ik met LEGO en het allerleukste was om iets te bouwen dat nog niet bestond, dus iets nieuws maken! Je kunt dus wel zeggen dat de drang om nieuwe dingen te creëren al van jongs af aan in mij zat.'"

Wat mij aansprak, was dat je bezig bent met het écht bouwen en creëren van iets, van top tot teen” Raymond Lafarre

Meteen een goede match met technisch werktuigbouwkunde

De keuze om te gaan studeren aan de TU/e was een schot in de roos. “Het leren hoe machines en constructies zich gedragen onder mechanische of thermische belasting vond ik bijvoorbeeld enorm interessant. Dit kan je eigenlijk zien als een verzameling van diverse technische competenties die samenkomen in één constructie. Dat ik mocht meedenken over dat ontwerpproces, vond ik geweldig; het is leuk om complexe vraagstukken op te lossen. Hoe groter de uitdaging des te interessanter de innovatie wordt, vertelt Raymond.

"Na mijn opleiding in constructieprincipes aan de TU/e kreeg ik de kans om bij Philips CFT, destijds het Centrum voor Fabrication Technology, te gaan werken. Dit was het begin van mijn carrière en dit leidde mij uiteindelijk naar mijn overstap naar ASML. Hier begon ik op de afdeling Research als architect en uiteindelijk werk ik nu al bijna acht als systeemarchitect binnen de afdeling Development & Engineering."

Masterclasses voor jonge, nieuwe ingenieurs

"Raymonds technische carrière begon dus bij Philips, waar hij de kans kreeg om deel te nemen aan een tweejarig programma dat jonge ingenieurs in staat stelde om snel vertrouwd te raken met Philips als organisatie. "In mijn eerste jaren bij Philips was ik vooral bezig met het volgen van trainingen en cursussen. Stiekem vond ik het docentschap toen al heel leuk omdat je te maken kreeg met verschillende disciplines. Maar mijn hoofdfocus lag toen op het leren van alles wat te maken had met mechatronica," vertelt hij.

Stiekem vond ik het docentschap toen al heel leuk omdat je te maken kreeg met verschillende disciplines” Raymond Lafarre

Uiteindelijk werd Raymonds kennis op het gebied van constructieprincipes en mechatronica verbreed doordat hij betrokken werd bij verschillende projecten binnen Philips. “Dit ging van medical systems tot consumer electronics en van research projecten zoals oprolbare displays tot de e-pil: een speciaal medicijn dat heel gericht en zelfstandig in de darmen de juiste medicatie afgeeft.”

Nieuwe technologieën bedenken waar oude technieken die niet meer voldoen

"Tijdens mijn carrière bij Philips werkte ik ook aan projecten die in samenwerking met ASML werden opgezet. Na acht jaar bij Philips te hebben gewerkt, begon ik te merken dat ik opzoek was naar iets anders. In die tijd was werken bij ASML nog heel anders dan nu en niet zo vanzelfsprekend. Hoewel je tegenwoordig steeds meer mensen hoort die daar werkzaam zijn," vertelt Raymond.

"Sinds 2008 ben ik werkzaam bij ASML, waar ik begon op de afdeling Research. Het is geweldig om te werken aan het bedenken van nieuwe technologieën wanneer oude technieken niet meer voldoen en uitgeput zijn. Dat vind ik enorm boeiend!" Raymond vertelt enthousiast verder: “Het begint allemaal met nadenken over hoe je verder kan komen, dus andere invalshoeken bekijken voor het probleem en het bedenken van nieuwe oplossingen. In het begin ben je heel erg bezig om aan te tonen dat een nieuwe oplossing of technologie werkt middels een functioneel model of prototype. Uiteindelijk gaat dit over naar development en moeten alle functionele randvoorwaarden kloppen om een idee betrouwbaar werkend bij de klant te krijgen. Heel divers dus!”

Het begint allemaal met nadenken over hoe je verder kan komen, dus andere invalshoeken bekijken voor het probleem en het bedenken van nieuwe oplossingen” Raymond Lafarre

Bij het ontwikkelen van nieuwe technologieën gaat het om het verbeteren van de functionaliteiten van machines, vaak op de plaatsen waar de meeste precisie of productiviteit wordt verloren. "Maar dat is juist het leukste gedeelte," zegt Raymond, "want daar liggen juist hele mooie uitdagingen!

De start van een nieuwe carrière als docent

Wanneer je de carrière van Raymond volgt, vraag je je vast af: hoe heeft hij de tijd kunnen vinden om docent te worden? En waarom heeft hij ervoor gekozen docent te worden bij Mikrocentrum in plaats van bij Philips of ASML? Raymond vertelt met een glimlach: "Voordat ik in 2008 docent werd bij Mikrocentrum, maakte ik al deel uit van het docententeam bij Philips Centrum for Technical Training. Daar gaf ik de cursus Constructieprincipes voor interne doeleinden. Mikrocentrum was in gesprek met Philips CFT en dat was mijn eerste kennismaking. Inmiddels was ik niet meer werkzaam bij Philips, maar had ik de overstap naar ASML gemaakt."

Het was niet helemaal toevallig dat Mikrocentrum mij vroeg om docent te worden. Er was immers nog steeds vraag vanuit de markt om kennis over constructieprincipes te delen” Raymond Lafarre

Voordat Raymond begon als freelance docent bij Mikrocentrum, was Piet van Rens daar al docent voor de cursus constructieprincipes. "Het was niet helemaal toevallig dat Mikrocentrum mij vroeg om docent te worden. Er was immers nog steeds vraag vanuit de markt om kennis over constructieprincipes te delen. Piet van Rens was mijn voormalige leidinggevende bij Philips, en hij dacht meteen aan mij toen ze op zoek waren naar een docent voor hun cursussen. Daar is het allemaal begonnen, sinds 2008."

De juiste ontwerpkeuzes maken voor nauwkeurige machines

Het vakgebied constructieprincipes werd eigenlijk in de jaren 60 van de vorige eeuw bedacht door bijzonder hoogleraar Wim van der Hoek. Hij heeft dit vakgebied in de jaren 70 en 80 verder ontwikkeld. In samenwerking met andere hoogleraren is het uitgegroeid tot een kernvakgebied dat inmiddels op alle Technische universiteiten en vele hoge scholen in Nederland wordt gedoceerd.

Maar waarom vindt docent Raymond het zo belangrijk dat er les wordt gegeven hierover? "Veel ontwerpers realiseren zich niet goed of helemaal niet hoeveel impact bepaalde keuzes hebben op de uiteindelijke prestaties en output van een machine. Dit heeft niet alleen betrekking op de nauwkeurigheid van machines, maar ook op de voorspelbaarheid ervan. Denk aan hoe constructies in machines zich bijvoorbeeld gedragen onder bepaalde mechanische, dynamische en thermische belastingen. Het is echt zo dat, zonder de juiste kennis van constructieprincipes, de groei van OEMs (Original Equipment Manufacturers) niet plaats heeft kunnen vinden.

Mede dankzij constructieprincipes is onze regio vandaag de dag wereldkampioen precisietechnologie” Raymond Lafarre

Het nadenken over fundamentele keuzes voor nauwkeurigheid is ook ongelooflijk belangrijk voor hightech medische systemen en elektronenmicroscopen. Maar eigenlijk voor alles wat er in de hightech industrie gebeurt. Mede dankzij constructieprincipes is onze regio vandaag de dag wereldkampioen precisietechnologie."

De kracht van het lesgeven

Dat Raymond constructieprincipes en de kennis hierover van A tot Z beheerst is ons inmiddels wel duidelijk. Maar waarom vindt hij lesgeven zo leuk? "Ik vind het geweldig om te zien dat ik mensen kan helpen om beter te worden en de kwaliteit en prestaties van ontwerpen op die manier verbeter. Eigenlijk komt het neer op het delen van kennis, maar met relatief weinig inspanning kan ik mensen en constructies enorm verder helpen."

"Vroeger werd gedacht dat -als een constructie nauwkeuriger moet-, er meer materiaal aan een bepaalde module moet worden toegevoegd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en opdrachten leg ik mijn cursisten uit dat je soms juist met minder materiaal een betere constructie kan bereiken. Ik probeer hen ook te laten begrijpen dat, door het materiaal op een andere locatie te plaatsen, de constructie beter bestand is tegen omgevingsfactoren die de nauwkeurigheid nadelig beïnvloeden. Het is geweldig om de gezichtsuitdrukking van de cursisten te zien wanneer het kwartje valt; dat is het beste gevoel dat je kan krijgen."

Ik vind het geweldig om te zien dat ik mensen kan helpen om beter te worden en de kwaliteit en prestaties van ontwerpen op die manier verbeter” Raymond Lafarre

"Ik vind het belangrijk dat cursisten zich bewust worden van wat écht cruciaal is bij het ontwikkelen van constructies. Welke keuzes moeten ze bewust maken? En waar blijft de huidige technologie achter? Ik hoor nog te vaak argumenten als 'Ja, maar we hebben het altijd al zo gedaan.' Daar krijg ik de kriebels van, haha. Wanneer deze argumenten herkenbaar zijn voor iemand, dan nodig ik ze graag uit om deel te nemen aan mijn cursus!”

Wil jij meer weten over de cursus constructieprincipes voor precisietechnologie? Bezoek dan deze pagina.

Word ook docent bij Mikrocentrum

Heeft Raymond's passie voor het docentschap jou geïnspireerd? Ben je nieuwsgierig of het docentschap bij jou past? Word ook docent bij Mikrocentrum en bekijk onze vacaturepagina voor meer informatie.

Bekijk hier de vacaturepagina