• 7 februari 2023
  • Leestijd: 5 minuten

Kunststoffenbeurs 2023 wordt weer als vanouds: vol en actueel

KB kickoff23

Een nieuwe indeling omdat de 1,5 meter regel definitief achter ons ligt; een marketingcampagne om méér Belgische bezoekers te trekken; en exposanten- en bezoekersaantallen die weer op het niveau van 2019 liggen. Maar vooral een evenement dat de deelnemers 365 dagen per jaar een platform biedt om zich te profileren en waar bezoekers en exposanten elkaar gemakkelijker vinden. Dat zijn de ambities van het nieuwe team achter Kunststoffenbeurs 2023.

“We gaan in 2023 de Kunststoffenbeurs naar een nog hoger niveau brengen,” zo trapte Timo van Leent, Manager Afdeling Evenementen Mikrocentrum, de kick off van de Kunststoffenbeurs 2023 af, die dit jaar op 20 en 21 september plaatsvindt in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. Dat Mikrocentrum een kick-off organiseert voor een beurs die dit jaar de 24e editie beleeft, is niet zonder reden. Het team achter het evenement is namelijk vernieuwd en uitgebreid. Met Charlotte de Jong als programmanager gaat dit team aan de slag met een aantal vernieuwingen. Zij wist overigens te melden dat een belangrijk deel van de expositieruimte gereserveerd of zelfs al geboekt is. 

We gaan in 2023 de Kunststoffenbeurs naar een nog hoger niveau brengen” Timo van Leent, Manager Afdeling Evenementen Mikrocentrum

Future Proof Plastics

Sustainability & Recycling; Smart Production & Digitalization; en Innovation & Knowledge: dat zijn de hoofdthema’s van de beurs die als motto meekrijgt Future Proof Plastics - Innovative, Sustainable and Smart. De beurs zelf wordt compacter. Alle 260 exposanten staan straks in hal 1 van de Brabanthallen, wat volgens Charlotte de Jong mogelijk wordt doordat er geen extra brede gangpaden meer nodig zijn. Het machineplein komt terug in het hart van de beurs. In hal 2 komt de catering, die dit jaar wordt uitgebreid om wachttijden te verkorten. Hier bevindt zich ook Live Stage, het podium waarop opnieuw rond het middaguur kopstukken uit de kunststoffenindustrie met het publiek in discussie gaan over actuele ontwikkelingen. In de twee lezingenruimten delen de experts weer de laatste kennis uit de industrie en markt. Er komt op de beursvloer ook een kennis en onderwijs area, naast de Rethink Plastic expo (in samenwerking met NRK) die ook dit jaar bezoekers inspireert als het gaat om duurzame toepassingen van kunststoffen.

Meeloopdag voor studenten

Een van de nieuwe initiatieven die Mikrocentrum onderzoekt, is het organiseren van een meeloopdag voor studenten. “Bedrijven die ervoor open staan, stellen zich 10 minuten beschikbaar voor een kennismaking met de studenten”, zo omschrijft Charlotte de Jong dit initiatief. Dat is de eerste keer op de Precisiebeurs gedaan en is daar goed aangeslagen. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt is dit een initiatief dat volgens haar goed bij de beurs past, ook om aan een positiever imago te werken.

365 dagen community building

Een belangrijke vernieuwing is dat Kunststoffenbeurs veel meer als een platform wordt gepositioneerd waar de verhalen op en rondom de beurs centraal staan. Dit biedt bovendien een extra kanaal waar zij zich 365 dagen in het jaar kunnen presenteren. “Mensen zijn verhalenvertellers, dat is onze grote gemene deler. Het platform verbindt vraag en aanbod het hele jaar door; en dus zetten we in op het gehele jaar door community building, met als hoogtepunt de beurs zelf. Niet alleen met verhalen, maar ook met een aanvullend event- en cursusaanbod”, zo schetst Susanne Bruinsma, marketingmanager bij Mikrocentrum, de kern van de marketingstrategie voor de Kunststoffenbeurs. Exposanten kunnen een grotere rol spelen om zichzelf en de beurs voor het voetlicht te brengen. Korte video’s van innovaties, een blog, een kort artikel over een interessante toepassing: dat zijn de ingrediënten voor de marketingkanalen van de beurs, zoals de website, de e-mail nieuwsbrief en het LinkedIn profiel dat inmiddels enkele duizenden volgers heeft. “Deze verhalen zitten niet bij ons maar bij jullie, de exposanten, maar ook bij de sprekers. En ze blijven ook na de beurs actueel en gevonden worden”, aldus Susanne Bruinsma. Tijdens de beurs worden exposanten voor de camera’s gehaald voor korte statements, die weer gebruikt worden op de diverse mediakanalen. Er komt weer een prijs voor de exposant die de meeste bezoekers weet te werven. Daarnaast werkt het marketingteam intensief samen met mediapartners om de exposanten en hun verhalen meer bekendheid te geven. Gedurende het jaar gaat Mikrocentrum voor de kunststoffenindustrie Techcafés en bedrijfsbezoeken organiseren, alles met het doel om de sector in “the picture” te zetten, aldus Timo van Leent.

Terug op het oude niveau

Al die buzz moet in september voor een Kunststoffenbeurs 2023 zorgen die qua exposanten- en bezoekersaantallen weer terug is op het niveau van 2019. “Extra bezoekers verwachten we onder andere uit België, een land met een sterke kunststofindustrie”, zegt Charlotte de Jong: “We zoeken de juiste marketingpartners om deze bezoekers te trekken.” Dit initiatief kan bij de exposanten die op de kick-off aanwezig waren in elk geval op instemming rekenen. Naast Belgische bezoekers gaat het team ook inzetten op de werving van nog meer inkopers. Hiervoor wordt opnieuw samengewerkt met NEVI, de Nederlandse inkopersvereniging en Tech2B. Er komt een vernieuwde versie van de marketing toolkit, die vooral gebruiksvriendelijker is. Exposanten kunnen hiermee gemakkelijk posts, banners enzovoort maken met hun eigen informatie en logo om te gebruiken op sociale media.

Ontdek de Kunststoffenbeurs

De Kunststoffenbeurs is dé centrale plek waar de Benelux kunststof- en rubberketen actuele kennis deelt, haar inspanningen en innovatiekracht zichtbaar maakt en elkaar jaarlijks ontmoet.

Meer informatie