Hoogspanning DC relais van KISSLING

Rotero,  2 december 2015
KISSLING foto

Hogere eisen aan batterij- en elektrische voedingssystemen in de automotive industrie en zowel nieuwe hybride als verbeterde conventionele technieken leiden tot nieuwe eisen voor de fabrikanten van elektrische componenten.

 


Nieuw ontwikkelde batterijsystemen leiden tot hoge DC spanningen om hetzelfde vermogensniveau te kunnen realiseren als die van conventionele verbrandingsmotoren. Het scheiden van deze belastingen (veiligheidseisen) door middel van hoofdschakelaars of lastscheiders leiden tevens tot het ongewenst ontwikkelen van zware vlambogen tussen de contacten onderling. Het contact kan door deze zware inbrandingen dermate beschadigen dat het contact of hoofdschakelaar zelfs niet meer zal functioneren.

 

Eén van de belangrijkste opgaves voor een fabrikant van DC hoogspanningsrelais zal daarom het verkorten van de schakeltijd zijn. Dit zodanig dat de vlamboog niet meer tot volledige ontwikkeling kan komen en waardoor de inbrandingstijd op het contact wordt verkort.

 

 

De nieuwe hoogspanning DC relais van KISSLING voldoen aan deze eis en zorgen tevens voor het veilig schakelen van de gewenste spannings- en stroomsterkteniveaus. Dit wordt gerealiseerd door een nieuw en dynamisch aanstuursysteem. Dit in tegenstelling tot de vacuüm getrokken gasgevulde ceramische drukkamer van conventionele systemen. Deze kamers kunnen gaan “lekken” met alle gevolgen van dien.

 


Het aanstuursysteem is de basis voor een probleemloze inschakeling en zorgt voor een optimale levensduur zelfs onder deze extreme belastingen. Het ontwerp van dit nieuwe relais is gebaseerd op de bekende en beproefde vormgeving van de andere KISSLING relais reeksen en is eenvoudig te installeren.

 


De voordelen
  • Lagere vervangingskosten - gebaseerd op consistente productkenmerken
  • Maximale veiligheid - in geval van nood en overbelasting
  • Zeer geschikt - voor alle omstandigheden door een hoge beschermingsgraad ( IP67/IP6K9K)
  • Gereduceerde aanpassingskosten - vanwege de geïntegreerde PWM-elektronica

 KISSLING schema 2

In het schema (hiernaast vertoond) ziet u dat de 85, 86 en INIT de belangrijkste verbindingen zijn om de relais te bedienen. De spoel wordt energiezuinig bediend door de pulsbreedtemodulatie (PWM). De STAT-uitvoer wordt gebruikt als een elektrisch hulpcontact en neemt het aantal schakelcycli waar. Tevens kan de STAT-uitvoer worden gebruikt voor klantspecifieke wensen.


Op verzoek is de relais ook beschikbaar zonder het elektronische circuit. In dit geval levert de klant zelf een PWM functionaliteit volgens de productspecificaties van KISSLING. Er kan ook een mechanisch hulpcontact worden geïntegreerd in de relais.

 


Rotero is lid van het Mikrocentrum High Tech Platform.